کود آهن کلاته

تولید کود آهن کلاته مایع

کود آهن کلاته مایع، برای فقر آهن موجود در خاک تولید می شود. به دلیل قلیایی بودن خاک های آهکی، آهن موجود در خاک حل نمی شود و توسط گیاه جذب نمی شوند. کلات از کلمه یونانی کله chele  گرفته شده به معنی چنگ زدن و نگاه داشتن توسط چنگال معنی می دهد. کلات سازی در زمان هایی که مولکول های بزرگ خاصی دارای تعداد زیادی نقطه اتصال با یک باند می باشند، صورت می گیرد.

کود آهن کلاته

شکل کلات یک عنصر به شکل یک عنصر محفوظ می باشد به طوری که دیگر عناصر قادر به ایجاد مزاحمت جهت آن عنصر نمی باشند. عناصر بسیاری موجود می باشند که حالت کلاته شده ی آن ها خیلی راحت تر نسبت به فرم معمولی آن ها می باشد، عنصر آهن نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و حالت کلاته شده آن منجر به جذب سریع تر در گیاهان جذب می گردد. بنابراین کود آهن کلاته شده دارای جذب بهتری نسبت به کود معمولی است.

تولید کود آهن

برای تامین کمبود آهن گیاهان، تولید کود آهن روز به روز در حال پیشرفت می باشد. کمبود آهن عموما به شکل زردی برگ و بارور نشدن گیاهان، خود را نشان می دهد. همچنین آهن به صورت محلول در آب، می تواند تامین کننده آهن گیاهان باشد و بدین صورت مورد استفاده گیاهان قرار می گیرد.

استفاده از کود آهن در کشاورزی، برای رشد و بارور شدن گیاه لازم و ضروری می باشد و تولید کود آهن به شکل کاملا جدی رو به افزایش است.

کود آهن کلاته

کود آهن کلاته مایع

کود کلات آهن یا سکوسترین بهترین کود آهن برای خاکهای قلیایی و آهکی ایران است، زیرا این کود برای گیاهان در خاکهایی با PH+ براحتی قابل جذب می باشد.

عملکرد کود کلات آهن به این صورت می باشد که، جذب عناصر بوسیله ریشه درختان و گیاهان به واسطه ی اختلاف بار الکتریکی بین عناصر توسط کانال های جذبی تشکیل می شود و عنصر آهن در کلات ۶% زمانی که به صورت کلاته درمی آیند دارای پتانسیل بار زیادی میشود و در نتیجه منجر به این می شود که راحت تر از کانال های جذبی ریشه عبور می کند، به همین علت کلاته سازی آهن به صورت کود آهن کلاته شده می تواند جهت تسریع در رساندن آهن به گیاهان کمک شایانی داشته باشد.

کود آهن کلاته

مزایای استفاده از کود آهن کلاته

به طور خلاصه کود آهن کلاته دارای مزایایی می باشد، که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

  • باروری خاک گیاه
  • متوقف شدن زردی گیاه
  • جلوگیری از زردی گیاه
  • جلوگیری از ریختن محصول گیاه
  • بیشتر شدن مواد مغذی خاک

•        بالا بردن کیفیت عمل فتوسنتز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا